Aktualizace domácnosti ve verzi 16.2 (praktická zkušenost)

14.01.2023

S několikatýdenním odstupem a přeci jen již trochu uklidněn mohu shrnout svojí zkušenost s aktualizací domácnosti na novou architekturu původně představenou s aktualizací iOS, iPadOS a TvOS 16.2, kterou Apple po pár dnech radši stáhl.

S novou architekturou Apple sliboval výrazně rychlejší odezvu a zvýšenou spolehlivost své domácnosti "Homekit", která se s aktualizací přejmenovala na Apple Home.

Osobně jsem sice v předchozí verzi Homekit nenašel žádné závažné problémy, s nadějí na zlepšení a zrychlení např. úkonů automatizací, jsem se ihned po uvolnění aktualizace 16.2 (jako správný nadšenec) pustil do aktualizace domácnosti, a to přesně dle doporučeného postupu.  

Moje domácnosti

Úvodem bych měl uvést, že "provozuji" dvě chytré domácnosti, jednu doma a jednu na chatě. Obě "řídí" AppleTV. Do jedné z nich jsem hodlal integrovat vánoční dárky, dva Homepody Mini. V obou domácnostech mám různá zařízení od různých výrobců vesměs připojená přes Wi-Fi nebo Bluetooth. Převažují zařízení od Meross (vypínače, prodlužovačky, čističku vzduchu), Eve (senzory, prodlužka) a Netatmo (termostat, senzor kvality vzduchu). Také jsem si oblíbil  malé "neznačkové" podvypínačové moduly vesměs koupené na Aliexpress.

V rámci rodiny již několik let k velké spokojenosti používáme rodinné účty. Rodinu tvoří čtyři osoby, dva dospělí a dvě děti, kteří mezi sebou automaticky sdílí nákupy aplikací, ale také polohu. Dětské účty umožňují kontrolu nad časem, který děti tráví na svých zařízeních. Pro rodiče báječná věc, pro děti již méně. V rámci Apple Home, tedy Domácnosti, můžete následně omezit přístup např. k Airplay a AppleTV právě jen na Rodinu. Musím říct, že tato část je skutečně dobře vymyšlená. Na okraj však musím poznamenat, že sice vždy jdou sdílet nákupy aplikací, filmů atp., s předplatnými v aplikacích to bohužel většinou nefunguje, to je však problém konkrétních developerů, co umožní. 

Průběh aktualizace domácnosti

Dle výše citovaného doporučeného postupu jsem tedy nejprve aktualizoval všechna Apple zařízení, iPhony všech členů domácnosti, Apple Watch, obě Apple TV.

V Nastavení jedné z domácností bylo následně možné zvolit možnost k provedení upgrade Domácnosti. Prvním varováním pro mne měla být skutečnost, že aplikace ohlásila, abych nejprve aktualizoval zařízení manželky. Hm. Vzhledem k tomu, že jsem tento úkon již provedl, byv natěšen na novou architekturu rozhodl jsem se varování ignorovat a aktualizaci potvrdil.

Aktualizace proběhla. (Na tomto místě se musím omluvit, že tento článek neobsahuje příliš grafického obsahu, neměl jsem v úmyslu o ní psát. Kdybych věděl, co aktualizace/upgrade domácnosti přinese, pořizoval bych screenshoty jak na běžícím páse.) Vše se na první pohled zdálo v pořádku, akorát z nastavení domácnosti zmizela celá rodina. Rodinu jsem opětovně přidal. Děti byly přidány bez problémů, s manželkou, resp. jejím iPhone jsem trochu bojoval, ale během pár minut se zadařilo. Vivat! Hurá! Jsem dítě štěstěny... takové pocity jsem měl.

Minulý čas v předchozí větě byl, bohužel, na místě. Jak jsem psal výše, provozuji dvě domácnosti. Po příjezdu do druhé domácnosti jsem pokračoval v aktualizační, resp. kontrolní misi. I druhá domácnost se zdála funkční, vypínače vypínaly, světla svítila.

Následovalo přidání nových HomePodů Mini. Opět přišlo varování. Oba Homepody měly v sobě  každý jinou verzi, a to  15.3 a 15.4. Over-the-air aktualizovat se odmítly, aktualizace se zasekla. Potupen, stáhl jsem si na svůj Windows notebook iTunes, neb kvůli práci a software, který používáme, jsem MacBooku musel dát již před dlouhou dobou vale. Aktualizace obou HomePodů Mini na verzi 16.2 proběhla, ale u každého asi na třetí pokus. Vycvičen, nevzdal jsem to. Následovalo přidání HomePodů Mini do domácnosti. Přiložený iPhone je oba detekoval a přidal. Siri reagovala na příkazy k přehrání hudby, nová funkce Interkom mne uchvátila. Jenže... 

Po krátké chvíli přestal fungovat Airplay. Na HomePody jsem se nepřipojil. Při té příležitosti jsem zjistil, že Siri odmítá plnit rozkazy k ovládání domácnosti. Po pročtení různých fór a diskusí jsem se rozhodl HomePody resetovat. No, aspoň zase umím něco nového. Vypnout ze zásuvky, počkat, zapojit, a držet horní dotykovou plošku tak dlouho, dokud HomePod třikrát nezabliká červeně. Hm. Zajímavé. Jen kdybych ty zásuvky neměl tak blbě umístěné.  

Náhlá smrt

Reset HomePodů nepomohl. AirPlay stále nebylo funkční, nyní ani na AppleTV, ovládání domácnosti také ne. Hand-off, tedy přiložení telefonu k HomePodu za účelem přenesení přehrávané hudby do HomePodu již vůbec ne. Další čtení fór a diskusí s výsledkem, že by mohl pomoct reset AppleTV. Přišlo mi to drastické, řekl jsem si, že prostý restart by mohl pomoci, a tak jsem učinil. No, a pak se to stalo. Po restartu mi umřela celá domácnost. "Umřela" je asi silné slovo, ale v podstatě to vystihuje situaci. Všechna zařízení v mé domácnosti přešla do stavu "Bez odpovědi" (No response). 

Nicméně k mému překvapení, jak Netatmo termostat, tak všechna Meross zařízení zůstala online v příslušných aplikacích výrobců. Aspoň, že tak. Následovalo kolečko různých restartů AppleTV, resetu AppleTV, HomePodů, jejich odstranění z domácnosti a dalších podobných pokusů, které jsem vyčetl na různých fórech. Bez úspěchu.

Posledním řešením bylo zařízení odebrat a znovu přidat, ale do toho se mi opravdu nechtělo, protože představa opětovného rozdělávání vypínačů, abych se dostal k podvypínačovým modulům za účelem jejich resetu, mne nijak nelákala.

Apple Support

Na webu Apple jsem požádal o Apple Support. K mému milému překvapení bylo zpětné volání (Irská předvolba) v podstatě okamžité. Paní na podpoře mne překvapila češtinou. Zkrátím to: poté, co se ujistila, že má domácí síť funguje, jak má, konstatovala, že s tím víc neudělá a že mi zavolá jiná paní z podpory vyššího stupně. Zavolala, opět v češtině. Opět jsme prošli nastavení sítě, provedli reset AppleTV, odebrali některá zařízení z domácnosti, opět je přidali. Fungovala v domácnosti cca 24 hodin a opět přešla do stavu "Bez odpovědi". Anabáze s Apple Support pokračovala instalací diagnostického nástroje na iPhone a měla následovat instalací na AppleTV. Leč link na stažení byl vadný, tak jsme skončili tím, že až budou mít správný, ozvou se. 

Smrt druhé domácnosti

Nastal víkend a obvyklý přesun na chatu, jejíž domácnost se zdála funkční. Ani již nevím proč, ale rozhodl jsem se restartovat AppleTV, asi v naději, že je někde zaseklá iCloud synchronizace. No, abych to zkrátil: Po restartu AppleTV umřela i druhá domácnost. Meross, Lifx (žárovky) a Eufy  (kamery) zařízení byla nicméně viditelná ve svých aplikacích, ostatní nepoužitelné na ovládání z iPhonu, nicméně aspoň manuálně funkční (vypínače). Tak úplně mne to nepotěšilo.

Řešení

Z chování domácnosti, AppleTV, HomePodů Mini a aplikace jsem došel k laickému závěru, že celý můj problém není v mé domácí síti, ale spočívá nejspíš v provedené aktualizaci či upgradu domácnosti, resp. dvou domácností a zařízení, která byla vázána na předchozí architekturu s daty uloženými v iCloud. Tedy zkráceně to, co jsem tušil, problém na straně Apple a zpackané aktualizaci infrastruktury HomeKit/Apple Home.

Asi po týdnu v offline režimu a čekání na Apple Support jsem to již nevydržel a rozhodl se tedy k radikálnímu kroku. Tabula rasa.

Smazal jsem obě domácnosti, smazal jsem aplikaci Home (Domácnost) ze všech iPhonů naší rodiny, restartoval AppleTV, resetoval a odpojil HomePody. Tabula Rasa.

Následovala instalace aplikace Domácnost, připojení AppleTV, reset jednotlivých zařízení (vč. bolestivé demontáže vypínačů a jejich opětovného smontování) a jejich opětovné připojení pomocí QR kódu do domácnosti. Instalace HomePodů Mini proběhla ukázkově, AirPlay funguje, Handoff funguje, Siri vše ovládá bez problémů. Následovala obnova automatizací, resp. jejich opětovné nastavení a jako poslední krok instalace aplikace Home na ostatních zařízeních členů domácnosti a jejich přidání do domácností. 

Toto cvičení jsem si zopakoval i v druhé domácnosti. Uběhlo 10 dní a vše funguje v obou domácnostech ukázkově. Snad to nezakřiknu, držím si palce a nepřestávám doufat, že to tak vydrží.

Závěr

Nechápu to a těžko se mi to jako Apple fandovi píše, ale celou aktualizaci Apple fakt zpackal. Nesoudím jen dle sebe, ale i dle spousty problémů, na které jsem narazil prolézáním diskusních fór, na které narazili jiní. Zdůrazňuji, že tento názor mám zejména ohledně procesu aktualizace na architekturu 16.2, který v datech domácnosti zřejmě dělá takový bordel, že se rozjede synchronizace s jednotlivými zařízeními, která se pak přestanou správně verifikovat v systému a stanou se nedostupná - bez odpovědi. Jiné (laické) vysvětlení nemám.

Pokud se však nainstaluje domácnost celá znovu "jako nová", pak se zdá, že vše funguje. Jen doufám, že s další aktualizací systému (16.3) se problém neobjeví znovu.

Doporučení / Poučení

Z každého problému a jeho řešení bychom si měli vzít ponaučení, abychom stejné chyby neopakovali. Tady jsou má doporučení:

  1. Ke každé aktualizaci domácnosti je třeba přistupovat s obezřetností a pokud nechcete riskovat problém, je lepší počkat, aby tu špatnou zkušenost udělal někdo jiný, zvlášť pokud nejste geek, tedy osoba aspoň trochu znalá a rizika uvědomělá.
  2. Ke každé své domácnosti si udělejte elektronickou či lépe papírovou zálohu všech QR kódů svých zařízení, která ho nemají na sobě nebo jsou hůře dostupná (např. uvnitř vypínače). V případě potřeby zařízení resetovat a znovu připojit totiž nestrávíte tolik času (jako já) hledáním krabiček od zařízení či papírků z krabiček s kódem, či jejich pracným vyndáním z montážních krabic své elektroinstalace. 
  3. Dobré je si ke QR kódu poznamenat postup resetu (zda je něco nutné dlouze stisknout či lze resetu dosáhnout jinak).

Snad tento článek někomu pomůže.


Doplnění (6.2.2023)

V lednu Apple vydal aktualizaci systému 16.3, která stále neobsahuje Applem staženou aktualizaci Domácnosti. Přechod z nově vytvořené Domácnosti na verzi 16.2, jak je popsaná v tomto článku, proběhl bez větších problémů. Pouze se mi po čase v Domácnosti přestaly hlásit některé necertifikované podomítkové vypínače. Zatím jsem nepřišel na důvod. Nicméně někteří uživatelé si na sociálních sítích stěžují na problémy s propojením Aqara a Philips Hue na AppleHome - v aplikaci výrobce vše funguje, ale v domácnosti nejsou zařízení vidět. Softwaroví inženýři Applu tak stále mají co vylepšovat...